Flying Spur: Bentleyn kääntyvä näyttö

Bentley Motors on noudattanut vertaansa vailla olevaa käsityöfilosofiaa siitä lähtien, kun W.O. Bentley perusti yrityksen vuonna 1919. Uusissa Flying Spur -sekä Continental GT -malleissa esitelty kääntyvä näyttö on tämän filosofian moderni, tekninen tulkinta. Nyt Bentley paljastaa, kuinka yli 150 osaa ja alle 0,5 mm toleranssit sisältävä kolmepuolinen näyttö saatettiin konseptista todelliseksi tuotteeksi. Bentleyn kääntyvä näyttö on ollut yksi Bentleyn suosituimmista lisävarusteista ja jo noin 70 % asiakkaista valitsee tämän innovatiivisen järjestelmän autoonsa.

Kääntyvää näyttöä suunniteltaessa ryhmä suunnittelijoita ja insinöörejä keskitti huomionsa käsityötaidon ja napinpainalluksella toimivan huipputeknologian yhdistämiseen. Tiimi loi kojelautaan ainutlaatuisen keskipisteen, joka tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden valita 12,3-tuumaisen infotainment-kosketusnäytön, kolmen analogisen mittarin (ulkolämpötila, kompassi ja kronometri) tai peilikuviksi sovitettujen viilupintojen välillä tyylillä, josta jopa James Bond – alun perin Bentley-kuljettaja itsekin – olisi ylpeä.

Bentleyn kääntyvän näytön kehittäminen alkuperäisestä konseptista tuotantoon kesti yli kolme vuotta. Korkeimpien laatustandardien saavuttamiseksi tehtiin kattavat testit. Näyttö on rakennettu 150 erillisestä komponentista, jotka muodostavat näytön kääntämisen innovatiivisen mekanismin avulla. Patenttia odottava tuote mahdollistaa kaikkien sivujen kohdistamisen +/- 0,3 mm toleranssiin.

Yksikkö ei ole tässä ainoa puhuttava asia tulevaisuudessa, vaan myös viilupinnat vaikuttavat ajattomilta, kun asiakkaat ja keräilijät esittelevät ylpeänä ajoneuvojaan Pebble Beachilla tai Villa d’Estessä 50 vuoden päästä, kertoo kääntyvän näytön kehittelystä ja suunnittelusta vastannut Bentleyn sisustustekninen päällikkö Dave Rook.

Tarkkuustason saavuttamiseksi mittatilaustyönä tehty Bentley-mekanismi kostuu 40 liikkuvasta komponentista, mukaan lukien tähän tarpeeseen räätälöidyt lineaariset ja pyörivät koneistot. Ne on liitetty hienostuneisiin moottoreihin, joita ohjataan erillisellä elektronisella hallintayksiköllä (ECU).

Jotta näytöt voisivat kääntyä välyksien ollessa erittäin pieniä – alle 0,5 mm molemmilla sivuilla – tarvitaan kolme erillistä, toisiinsa linkitettyä liikettä. Ensimmäinen liike vetää näyttöyksikön kojelaudan sisään, jolla se antaa tilaa toiselle vaiheelle, eli kierrolle, ennen kuin yksikön moottorit siirtävät sen eteen päin takaisin paikoilleen.

Jotta toleranssi pysyisi aina samanlaisena, on koneisto itseoppiva. Sitä hallinnoiva ECU hallitsee mekanismin fyysiset ulottuvuudet kaikissa asennoissa ja sen lisäksi käyttää älykästä nopeudenhallintaa, jonka avulla liikenopeutta ohjataan huomioiden kitka ja auton akun jännite. 

Mekanismissa on kaksi toisistaan riippumatonta tuuletinta, jotka pitävät kosketusnäytön viileänä vielä 50 asteen lämpötilassakin. ECU:n ansiosta kääntymisnopeutta ja näytön asennon tarkkuutta voidaan hallita jatkuvasti, millä varmistetaan moitteeton toimivuus missä riippumatta siitä, millaisessa ilmastossa autoa käytetään.

Lainmukaisesti peruutuskameran kuva on näyttävä kahden sekunnin kuluessa peruutusvaihteen kytkemisestä. Tämä oli yksi suunnittelutiimin suurimmista haasteista ja vaati merkittävää vaihdelaatikon ja näyttömekanismin välisen tiedonsiirron kehitystyötä, jotta kuva saatiin näkymään infotainment-näyttöön vaaditussa ajassa.

Keskusnäyttö on 12,3-tuumainen korkearesoluutioinen kosketusnäyttö, jonka käyttöliittymä muistuttaa älypuhelimen vastaavaa. Valikot ovat intuitiiviset. Järjestelmässä on konfiguroitava aloitusnäyttö, jonka kolmeen ikkunaan kuljettaja voi valita ensisijaiset toiminnot – esimerkiksi navigoinnin, median ja puhelimen. Valikot avautuvat automaattisesti sisäänrakennetun lähestymisanturin avulla käyttäjän lähestyessä näyttöä.

Kääntyvä näyttö tarjoaa myös mahdollisuuden kojelaudan personointiin valitsemalla kahdeksasta viiluvaihtoehdosta ja kahdesta erilaisesta viimeistelystä. Viilutettu paneeli on klassinen ja elegantti vaihtoehto modernille 12,3-tuumaiselle kosketusnäytölle: keskelle kojelautaa pyörähtävät joko korumaiset pyöreät mittarit tai käsin viimeistelty viilupinta, joka näyttää jatkuvan yhtenäisenä koko kojelaudan leveydeltä.  

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *