Ovatko konkurssiin menneen tai muuten kadonneen autotehtaan autot turvallisia ostaa ja käyttää?

Autoteollisuus on ala, jossa oli pitkään tietynlaista pysyvyyttä. Automerkit ja niiden valmistajat olivat olemassa usein varsin pitkään. Tässä on kuitenkin tapahtunut parin viimeisen laman jäljiltä muutoksia. Lisäksi alan kehitys ja kova kilpailu, kuten autojen sähköistyminen ovat vaikuttaneet tilanteeseen. Merkkejä ja valmistajia on alkanut katoamaan. Autovalmistajien omistussuhteissa on tapahtunut muutoksia; merkkejä on lopetettu kannattamattomina, tai valmistajia on mennyt konkurssiin.

Tämän seurauksena on ymmärrettävää, että kuluttajille herää kysymyksiä siitä, että onko “kadonneen” valmistajan tai merkin autojen ostaminen, omistaminen ja käyttäminen turvallista.

Mitä autolle tapahtuu valmistajan häviämisen jälkeen?

Kun omistat tai olet kiinnostunut autosta, jonka valmistaja on tehnyt konkurssin tai muuten “kadonnut”, herää varmasti kysymyksiä ja ajatuksia, onko auto turvallinen. Konkurssi, yhdistyminen toiseen yhtiöön tai liiketoiminnan lopettaminen voi johtaa valmistajan ja merkin maineeseen ja tukeen. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että autosta itsestään tulisi vähemmän turvallinen tai vaarallinen.

Yleensä joku taho sitoutuu tarjoamaan tuki- ja jälkimarkkinointipalveluita määräajan, vaikka valmistajan liiketoiminta päättyisi. Varsinkin jos paljon uudehkoja, takuunalaisia autoja on liikenteessä. Lisäksi on hyvä muistaa, että autoilla on takuun lisäksi aina virhevastuu.

Varaosat puolestaan päätyvät yleensä taholle, jolla on intressejä myydä osia. Monien “kadonneiden” merkkien varaosia onkin edelleen saatavilla niin alkuperäisosina kuin tarvikeosina. Hyvä esimerkki tästä ovat vaikka Saab varaosat.

Auto itsessään ei valmistajan katoamisen tai konkurssin myötä muutu. Se on edelleen sama kuin aikaisemmin. Sen turvallisuus, luotettavuus ja kesto ovat kiinni siitä, miten omistaja tai käyttäjä autoa hoitaa ja ylläpitää. Varaosien saatavuus voi kärsiä, mutta sekin on usein vain kiinni siitä, mistä osia kysellään ja haeskellaan.

Suomessa auto pitää katsastaa säännöllisesti. Se tuo tiettyä lisäturvaa auton käyttämiseen ja sillä liikkumiseen. Katsastettuna auto on kunnossa ja tieliikennekelpoinen. Katsastus suoritetaan viranomaisten määräysten mukaisesti. Lisäksi katsastuksissa tarjotaan lisäpalveluita auton kunnon ja arvon kartoittamiseksi. Uusi auto pitää katsastaa ensimmäisen kerran neljän vuoden päästä käyttöönotosta. Sitä seuraava katsastus on viimeistään 2 vuoden kuluttua edellisestä katsastuksesta. Kun käyttöönottoajankohdasta on kulunut yli 10 vuotta, on ajoneuvo katsastettava vuosittain (12 kk välein). Yli 40 vuotta vanhat ajoneuvot katsastetaan kahden vuoden välein.

Mitä pitää huomioida tällaisen auton kanssa?

Varsinkin suunnitellessa konkurssiin menneen tai muuten “kadonneen” autotehtaan auton ostamista kannattaa huomioida muutamia tärkeitä asioita.

  • Millainen oli merkin ja mallin maine ennen valmistajan konkurssia/katoamista? Muuttuiko maine sen jälkeen?
  • Millaisena autoa pidetään käyttäjien keskuudessa? Onko mallista ollut turvallisuusvaroituksia tai takaisinkutsuja?
  • Miten huolto ja varaosat toimivat? Jos varaosien saatavuus kärsii ja huollot katoavat – varsinkin merkin omat – löytyykö vaihtoehtoisia varaosia ja riippumattomia korjaamoita?
  • Tarkista vakuutukset. Vakuutukset vanhemmille tai harvinaisemmille malleille voivat olla yllätys – sekä negatiivisessa että positiivisessa mielessä. Selvitä myös, miten vakuutus suhtautuu mahdolliseen yllättävään isompaan korjaukseen.
  • Tarkista auton historia mahdollisimman perusteellisesti. Onko huollot, korjaukset ja katsastukset hoidettu asianmukaisesti?
  • Pyydä luotettavaa autot tuntevaa ystävää, tuttavaa tai mekaanikkoa tarkistamaan auto ennen kaupantekoa.

Edut ja riskit

Autoihin konkurssin tehneeltä tai muuten “kadonneelta” valmistajalta liittyy sekä etuja ja haittoja.

Auton hinta voi olla positiivinen yllätys. Joissakin tapauksissa voi saada uuden auton todella edullisesti tai käytetyn kilpailijoita edullisemmin. Toisaalta tietyt mallit tai tiettyjen valmistajien autot muuttuvat jossakin kohtaa keräilykohteeksi. Mallin ja merkin harvinaisuus sekä muutamat muut tekijät, esim. valmistusmäärät, vaikuttavat siihen, kuinka nopeasti autosta tulee keräilykohde. Keräilyautojen hinnat voivat olla moninkertaisesti auton hankintahinnan.

“Konkurssiauto” voi olla hyvä tapa saada laadukas ja luotettava auto halvalla. Riskejäkin siinä on, mutta usein hankinta on hyvä varsinkin autot tuntevalle tai autoharrastajalle.

Riskejä ovat tietysti tuki- ja jälkimarkkinapalveluiden vähyys tai puuttuminen kokonaan. Takuuta ei välttämättä ole, mutta autolle on virhevastuu. Varaosien saatavuus voi olla myös haasteellista. Kun valmistaja sulkee tai lopettaa liiketoiminnan, edellä mainitut palvelut hoidetaan tavalla tai toisella jonkin aikaa.

Merkkihuollot katoavat yleensä melko nopeasti. Osaaminen ei kuitenkaan häviä minnekään, vaan usein tietyn merkin asiantuntijoita löytyy riippumattomilta korjaamoilta tai merkkiuskollisilta korjaamoilta.

Joissakin tapauksissa auton jälleenmyyntiarvo voi pudota kilpailijoihin nähden. Usein se on kertapudotus, ja hinnat tasaantuvat sen jälkeen. Tietyistä autoista joutuu maksamaan kovankin hinnan tänä päivänä, vaikka ne eivät olisikaan vielä saavuttaneet harvinaisen auton tai keräilyauton statusta.

Muutama lisävinkki

Konkurssiin menneen tai liiketoimintansa muuten päättäneen autotehtaan auton ostaminen voi olla hyvä tapa saada laadukas auto edullisesti, mutta siihen liittyy myös riskejä.

Riskejä ja ongelmatilanteita voi kuitenkin välttää niin omistajana kuin mahdollisessa ostotilanteessa:

  • Punnitse huolellisesti kaikki tekijät ennen ostopäätöstä.
  • Liity automerkin foorumeihin ja ehkä myös merkkikerhoon. Voit saada tietoa ja vinkkejä muilta omistajilta ja merkkiharrastajilta.
  • Merkkigurut ja -harrastajat tietävät yleensä korvaavista osista. Osia voi usein lainata toisista malleista tai merkeistä.
  • Lue autoalan julkaisuja ja seuraa alan uutisia.
  • Älä ryntää ensimmäisten joukossa kaupoille. Odota vähän ostopäätöksesi kanssa. Silloin saat tietää, mitä merkin kanssa tapahtuu.
  • Ole valmis siihen, että voit joutua tekemään korjauksia ja huoltoja itse.

Loppusanat

Usein konkurssi tai liiketoiminnan päättyminen ei johdu siitä, että tehdas olisi tehnyt huonoja ja epäluotettavia autoja. Useimmiten syynä on muun muassa alhainen myynti, kovat voittotavoitteet, tuotantokustannukset, tuotannolliset haasteet tai se, että kilpailija poistaa toisen kilpailijan markkinoilta. Valitettavan usein kaatuvien autotehtaiden tuotteet ovat luotettavia, turvallisia ja edistyksellisiä autoja, jotka jäävät marginaaliin kovan hinnan tai tuotantohaasteiden vuoksi.

Konkurssiin menneen tai muista syistä kadonneen autotehtaan auton ostaminen voi olla hyvä tapa saada laadukas auto edullisesti. Siinä voi olla riskejäkin, mutta ne ovat usein ehkäistävissä tai minimoitavissa. Punnitse huolellisesti kaikki tekijät ennen ostopäätöstä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *